Grönsaker/ Grytor/ Husmanskost/ Huvudrätt/ Irak/ Veganskt/ Vegetariskt

Vegetarisk Bamia- Okragryta

Bamia är en av de mest omtyckta grytor i Mellanöstern. Den tillagas på många olika vis, du hittar den irakiska versionen HÄR! och den libanesiska versionen HÄR! Denna version är vegetarisk och den är ljuvlig. När man gör grytan vegetarisk serveras den oftast som en sidorätt vid kött, som tex lammlägg. Jag tycker att den är så smakrik och mustig att ett gott bröd eller ris räcker gott och väl till.
Bamia
4 portioner Vegetarisk bamia
400 g djupfryst okra
1 vitlökshuvud
4-5 msk tomatpuré
Ca 8 dl vatten
2 buljongtärningar av valfri sort
Ca 1 tsk sjukryddor- vill du göra en egen mix hittar du recept HÄR!
Salt & peppar
Citron efter smak (valfritt)
Rapsolja till stekning
Chili om du gillar hetta

Gör såhär:
Tina upp okran och låt rinna av i en sil. Skala vitlökshuvudet och behåll klyftorna hela. Hetta upp olja i en stekpanna och stek okran under omrörning ca 1 min. Tillsätt vitlöksklyftorna och stek lite till, ca 1-2 min. Ta upp okran och vitlöken med en hålslev och låt rinna av på papper. I en ny gryta hettar du upp olja och fräser tomatpurén lite hastigt utan att den bränns vid, tillsätt ca 8 dl hett vatten och koka upp tomatsåsen. Smula i buljongtärningarna, krydda med svartpeppar, tillsätt chili och låt såsen puttra under lock i 10-15 min. Vänd sedan i okran och vitlöken, låt grytan koka i ca 30-40 min. Om grytan känns lite vattnig, tillsätter du lite mer tomatpuré och låter den koka utan grytlock en stund. Är den för tjock späder du ut den med lite vatten. Smaksätt med grytan med sjukryddor och citronsaft (om du vill ha en syrlig gryta). Låt puttra i 5 min till.

Servera med ris eller bröd. Riset har jag tillagat enligt receptet HÄR! Jag har garnerat med sultanrussin (vanlig russin funkar också bra) och mandel. Stek skalad mandel i olja tills den blir gyllene, vänd sedan i russinen och stek 1 min till. Garnera riset och servera.
BamiaBamia

Följ mig på INSTAGRAM!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply