Fikaresa i Västsverige

Jag har varit på en underbar bloggresa i Västsverige tillsammans med Tessan Bakar, Fredriks Fika, Trattoria och Fridas bakblogg. Resan anordnades av Turistrådet Västsverige som erbjuder olika upplevelseresor med svensk fikatradition i centrum. Den här resan kommer jag att leva på länge. Vilka fullspäckade dagar vi har haft och åh vad vi har fikat. Jag kommer definitivt åka till Västsverige igen. Här nedan bjuder jag på vackra bilder från min resa.

Om du vill ha mer information och veta hur du ska göra för att uppleva vackra Västsveriges fikakultur kan du läsa här:
Guidad fikavandring i Kaffestaden Alingås

Fika med guldkant i staden Vara

Fika och njut i porslinsstaden Lidköping

Vi började resan med en guidad fikavandring i Sveriges fikastad Alingsås. Vi fick provsmaka på massa godsaker och samtidigt lära oss svensk kaffehistoria och lokal kaffekultur. Helt underbart att strosa runt och njuta av de vackra gatorna, byggnaderna och kaféerna.
Vi började resan med en guidad fikavandring i Sveriges fikastad Alingsås. Vi fick provsmaka på många godsaker och samtidigt lära oss om svensk kaffehistoria och lokal kaffekultur. Helt underbart att strosa runt och njuta av de vackra gatorna, byggnaderna och kaféerna.
Det är inte så konstigt att Alingsås är "The Capital of fika". Vart man än vänder sig finns ett fantastiskt café med ljuvliga bakverk.
Det är inte så konstigt att Alingsås är “The Capital of fika”. Vart man än vänder sig finns ett fantastiskt café med ljuvliga bakverk.
Vi besökte självklart Nygrens Café som är ett av Sveriges bästa kaféer.
Vi besökte Nygrens Café som är ett av Sveriges bästa kaféer och är med i White Guide. Där fick vi smaka på paleobollar och goda snittar.
Mer fika och lunch i Ljungblads konditori. Åh prinsesstårtan var ljuvlig!
Mer fika och lunch på Ljungblads konditori. Här får vi lyssna på historia om staden. Prinsesstårtan var ljuvlig!
Efter fikavandringen i Alingsås åkte vi till Vara och besökte Konditori Nordpolen. Häftigt att se prins Carl Philip och prinsessan Sofias tårtställning från deras bröllop på kaféet.
Efter fikavandringen i Alingsås åkte vi till Vara och besökte Conditori Nordpolen. Konditoriet var i världsklass och så himla häftigt att se prins Carl Philips och prinsessan Sofias bröllopstårtställning där.
Titta på detta fantastiska fat med bakelser. Som vi njöt att ta en liten bit av varje! En fröjd för ögat och smaklökarna.
Esti- bönor och bröd
Dags för nästa upplevelse. Lunch och kaffekoppning på ESTI Bönor & Bröd. Maten och stället var som en dröm. ESTI sticker verkligen ut med sin moderna och färgstarka mat och inredning. Helt klart ett ställe i min smak. Maten… åh maten.. den var ljuvlig!
Vi fick träffa Maria som driver stället. En kvinna som brinner för det hon gör. En riktigt inspiratör med en stor kärlek för mat.
Vi fick träffa Maria som driver stället. En kvinna som brinner för det hon gör. En riktig inspiratör med en stor kärlek för bra mat.
Kaffekoppning där vi fick smaka och lukta på olika kaffesorter. Väldigt kul och intressant. Vi fick även lyssna på en föreställning om hur man tar fram ett riktigt bra kaffe.
Kaffekoppning där vi fick smaka och lukta på olika kaffesorter. Väldigt kul och intressant att testa. Vi fick även lyssna på en föreläsning om hur man tar fram ett riktigt bra kaffe.
Efter en fullspäckad dag är det dags att checka in i vackra Bjertorps Slott. Vi fick en trevlig rundvandring på slottet och en god middag. Här sov jag gott som en prinsessa
Efter en fullspäckad dag är det dags att checka in på vackra Bjertorp Slott. Vi fick en trevlig rundvandring på slottet och en god middag. Här sov jag gott som en prinsessa
Här har vi härliga Karin och Therese som minglar.
Efter en god frukost på slottet går vi raka vägen till Levene Kvarn- Wästgötarana. Här får vi träffa eldsjälen Per som berättar om deras produkter.
Efter en god frukost på slottet åker vi till Levene Kvarn- Wästgötarana. Här får vi träffa eldsjälen Per som berättar om deras produkter.
Ja men nu var vi allt lite fikasugna igen. Vi åker till Lidköping och besöker Gamla Rådhuset. Här bjöds det på den kända Läckökringlan. Vi fick höra historier om staden och dess fina fikakultur. Riktigt mysigt!
Vår fantastiska reseguide Gunilla har laddat med ett enastående schema. Nästa plats att få uppleva och mysa i är Röstrands museum och cafe´. Sagolikt vacker plats som har bevarat historien om ett av Europas äldsta prslinfabriker. Maten, miljön och museet fantastiskt.
Vår fantastiska reseguide Gunilla har laddat med ett enastående schema. Nästa plats som vi får uppleva och mysa i är Rörstrands museum och café. Sagolikt vacker plats som har bevarat historien om ett av Europas äldsta porslinfabriker. Maten, miljön och museet är underbar. Vi fick en guidad tur i museet och vi fick även träffa Inger Persson som är en stor svensk keramiker och formgivare.
Till lunch bjöds fick vi deras kända räkmacka som serveras på deras utsökta bröd 2drömstadslimpa". Till efterrätt fick vi smaka på årets Rörstrandskaka, en läcker kladdkaka med fudge. Vi fick avnjuta fikat med nobelservisen. Så vackert!
Till lunch bjöds det på deras kända räkmacka som serveras på deras ljuvliga bröd “Drömstadslimpa”. Till efterrätt serverades det årets Rörstrandskaka, en läcker kladdkaka med fudge. Vi fick avnjuta fikat med nobelservisen. Sagolikt!
Nästa äventyr är hos Lera Med Mera. Här får vi testa att dreja. Det var så avkopplande och mysigt att sätta händerna i lera och skapa.
Nästa äventyr är hos Lera Med Mera. Här får vi testa att dreja. Det var mycket avkopplande och mysigt att sätta händerna i lera och skapa.
Se så vackert! Kvällen och natten ska vi spendera på Stadshotellet Lidköping.
Vilken härlig kväll vi hade på Stadshotellet Lidköping! VD:n Mikaela Grundström var vårt sällskap hela kvällen. Underbar tjej! Det bjöds på en magisk middag men kvällens absoluta höjdpunkt var dessertbrickan. Kocken kom stolt in med en himmelsk bricka med massa goda desserter på.
Vilken härlig kväll vi hade på Stadshotellet Lidköping. VD:n Mikaela Grundström var vårt sällskap hela kvällen. Underbar tjej! Det bjöds på en magisk middag men kvällens absoluta höjdpunkt var dessertbrickan. Kocken kom stolt in med en himmelsk bricka med massa goda desserter på. Lovely!
Vi gick en snabb sväng förbi torget nästa dag och shoppade lite.
Efter en god frukost på hotellet gick vi  en snabb sväng förbi torget.
limtorget
Vi avslutar resan med elvakaffe på prisbelönta och White Guide caféet Cafe Limtorget. Det är så vackert här att det nästan känns som en sagovärld. Här serveras den godaste drömtårta jag har ätit, den smakade som en dröm. Det dukas även fram rulltårta och kaffe serverat på vacker servis.

Ett stort tack till Turistrådet i Västsverige och Gunilla för en fantastisk resa!lera-mm-ann-gunilla-e

Jag bjuder på lite mer bilder från resanmahalabi-6fikaresa-15VästsverigeVästsverige White Guideimg_1657-1FikaresaVara kommunBjärtorp slottmahalabi-7

Join the Conversation

1. Men gud vilken härlig resa ni fick 🙂 så ledsen att jag inte kunde följa med 🙁 roligt att ses på Electrolux presslunch kram Diana