Over night oats är en gröt som inte behöver kokas, du ska bara snabbt blanda ihop allting och ställa det i kylen några timmar. Gör du det på kvällen har du en stärkande och mättande frukost nästa dag som ger dig en perfekt start på dagen. Har du bråttom kan du ta med din gröt i en burk och äta den på jobbet eller på väg till skolan. Du kan äta din gröt kall eller varm. Over night oats är även ett toppen mellanmål. Smaksätt den med de frukter eller smaker som du gillar.
over night oats

1 portion over night oats
1 dl havregryn
1 tsk chiafrön
1,5 dl valfri vätska (tex vatten, mjölk, sojamjölk, mandelmjölk, havremjölk osv)
Smaksättning, välj fritt:
Kakao, kanel, vaniljsocker, honung
Tillsättning (går att variera i det oändliga):
Bär, frukt, nötter, frön, kokos

Gör såhär:
Blanda havregryn, chiafrön och vätska tillsammans med smaksättning och lägg i en skål. Du kan även varva allting snyggt i skålen med frukt.Om du vill varva din gröt lägger du först ett lager havregryn, lite chiafrön, frukt och häll sedan över vätska och fortsätt tills du fyllt skålen. Lämna utrymme så gröten kan svälla. Du kan strö på bär/frön/frukt innan du tar in i kylen eller göra det vid servering. Låt stå i kylen minst 2 timmar eller över natten. Perfekt att förbereda på kvällen och nästa dag har du en härlig frukost eller mellanmål redo. Går att ätas kall eller varm.

Over night oats
Här har jag varvat allting i ett glas. Se så vackert!
Här är ytterligare en version på over night oats. Denna är lite enklare. Jag har bara snabbt blandat ihop havregryn, chiafrön, och smaksättning med vätska. Sedan strör jag på lite bär och frön. Vid servering efter några timmar hackar jag lite banan över. Mättande och stärkande frukost.
Här är ytterligare en version på over night oats. Denna är lite enklare. Jag har bara snabbt blandat ihop havregryn, chiafrön, och smaksättning med vätska. Sedan strör jag på lite bär och frön. Vid servering efter några timmar hackar jag lite banan över. Mättande och stärkande frukost.
Kopiera