Att göra sushi hemma är både gott och roligt. Du kan anpassa dem helt efter smak. Listan på vad du kan ha som topping eller fyllning kan göras mycket lång för att du kan variera dem i det oändliga. Tänk på att använda färska råvaror av god kvalité. Det är ganska pilligt att göra egen sushi men inte så svårt. Jag tycker att det är fantastiskt kul att servera en stor bricka med hemmagjord sushi. Brickan på bilden nedan serverade jag till min familj på nyårsafton. En av våra absoluta favoriträtter.
Sushi

Recept på Sushi
Riset:
Sushiris
Risvinäger
Socker & salt
Tillbehör:
Noriark
Förslag på fyllning till Maki (rullarna), välj fritt:
Gurka
Morot
Avocado
Salladslök
Omelett
Lax
Krabbsticks
Wasabi
Förslag på topping till Nigiri (riskuddar), välj fritt:
Lax
Tigerräkor
Tonfisk
Vit fisk
Avocado
Omelett
Tofu
Wasabi
Verktyg:
Bambumatta
Servering:
Soja
Wasabi
Inlagd ingefära
Misosoppa
TIPS! Tänk på att använda riktigt färsk fisk av god kvalité, fråga i fiskdisken om tips. Om du är osäker på fiskens kvalité kan du frysa in den ett dygn och sedan tina upp innan användning för att slippa eventuella bakterier.

Gör såhär:
Riset:
Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Det brukar stå bra recept på paketet. Vanligast är att du först sköljer ca 3,5 dl ris i kallt vatten ordentligt. Blötlägg sedan i ljummet vatten i 30 min och sila av. Lägg i en kastrull och häll ca 4 dl vatten över. Koka upp, sänk värmen och låt ångas långsamt under lock i ca 10-15 min. Stäng av värmen och låt stå i ytterligare 10-15 min. Under tiden riset tillagas blandar du 3-4 msk risvinäger, 4 tsk socker och 1/2 tsk salt i en kastrull. Koka upp och rör om tills sockret löses upp. När riset svalnat en aning häller du vinägern över och rör om försiktigt. Fläkta riset med en papperstallrik eller liknande så den svalnar den snabbare. Börja sedan göra sushi.

Maki (rullarna):
Skär grönsakerna som du har valt i tunna strimlor. Lägg ett noriark på bambumattan, bred på ett lager ris. Om du lämnar ca 1 cm längst ut på arken tom blir det lättare att “försluta” rullen. Lägg önskad fyllning i mitten och rulla ihop arket med hjälp av bambumattan. Skär i önskad storlek och fortsätt med resterande ark på samma sätt.

Nigiri (riskuddar):
Ha en liten skål med ljummet vatten nära till hands. Fukta handen lite lätt, ta en klick ris och tryck ihop det till en “kudde”. Bre eventuellt på wasabi och lägg på önskad topping.

Servera din sushi med önskade tillbehör som  misossoppa, wasabi och inlagd ingefära. Du kan förbereda din sushi i god tid och förvara i kylen fram till servering, håller sig bra i kylen några timmar. Jag tycker dock att det är godast att servera dem ganska direkt efter att de har formats. Speciellt riskuddarna.

Här ser du basingredienser som behovs för att göra sushi, hittas i de allra flesta välsorterade livsmedelsbutiker. Färsk lax, noriark, sushiris, risvinäger, bambumatta, avokado, morot, gurka och salladslök.
Här ser du basingredienser som behövs för att göra sushi, hittas i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker. Färsk lax, noriark, sushiris, risvinäger, bambumatta, avokado, morot, gurka och salladslök.
Sushi
Här är en vegetarisk rulle på G med salladslök, gurka och morot. De andra förslag på fyllningars funkar utmärkt att tillsättas här som krabbsticks, lax, omelett osv. Om du vill underlätta för dig själv kan du lämna ca 1 cm tom allra längst ut på rullen, då går det lättare att försluta den. Vill du ha tjockare rulle kan du ha i mer ris.
Sushi
Här är ytterligare en variant på vegetarisk rulle där jag bytt ut löken mot avokado.
Sushi
Rulla ihop med hjälp av bambumattan.
Sushi
Skär i önskad storlek.
Sushi
Servera! Så gott 🙂
Kopiera