Veckomatsedel

Veckomatsedel v 6

I skrivandes stund är det solsken och fågelkvitter utanför mitt fönster. Underbart! Vårkänslor som gör en pigg och glad. Här kommer veckans matsedel med god och lättlagad mat. Hoppas att det ska smaka.

Måndag- Spenatsoppa

spenatsoppa

TisdagMandelfisk med citronsås
Vegetariskt alternativ- Skär tomat i runda skivor, ca 1 cm tjock. Lägg på en bit halloumiost och avsluta med samma blandning som finns i mandelfisk receptet, toppa med mandel. Baka mitt i ugnen i ca 15 min på 200°. Servera med kokt potatis och citronsås.

Onsdag- Stekt ris

View this post on Instagram

Januari är en tuff månad rent ekonomiskt för många. Jag kommer att dela med mig tips och recept de kommande veckor som är snälla mot plånboken och som förhoppningsvis kan underlätta lite för er. Mitt första tips är att du inte ska slänga mat. Ta tillvara på det du har innan du springer till mataffären i onödan. Varje gång du kastar mat kastar du även pengar i soporna. Här kommer recept på en rätt som är grym att göra på de grönsaker du har hemma. Du kan verkligen variera den i det oändliga med både frysta och färska grönsaker. Den är även omöjlig att misslyckas med. Mängden grönsaker bestämmer du helt efter smak och efter det du hittar hemma. Har du en påse wookgrönsaker i frysen, eller brysselkål i kyl, grönkål kanske, frysta ärtor, en burk majs? Ta helt enkelt det du hittar och mixa fritt. Här är det jag har använt för ca 6 portioner: Ca 8 dl kokt kallt ris 2 vitlöksklyftor 1 msk riven ingefära (kan ersättas med 1 tsk ingefärapulver eller uteslutas) 1 liten klyfta vitkål 5 st champinjoner 2 st rivna morötter 150 g sockerärtor 2-3 msk soja (jag använder thailändsk eller japansk) 2 msk sötsoja (tex ketjap manis) 3 uppvispade ägg Salt & peppar Olja till stekning Förslag på garnering: 1 näve koriander 1 liten näve böngroddar eller finhackad salladslök 1 liten näve salta jordnötter Lime Gör såhär: Hacka alla grönsaker. Hetta upp olja och stek vitlök och ingefära nån sekund. Vänd i alla grönsaker och stek lite till. Stek tills de mjuknar men fortfarande känns lite krispiga. Vänd i ris, soja och stek under omrörning i ca 3-4 min. Knuffa riset åt sidan och gör lite plats i stekpannan. Stek äggen tills de stelnar. Blanda ihop allting och stek lite snabbt. Smaka av med salt och peppar. Garnera riset efter smak och servera!

A post shared by ZEINA MOURTADA (@zeinaskitchen) on

TorsdagKycklingfile i tomatsås med mozzarella
Vegetariskt alternativ-
Aubergine i tomatsås med mozarella



FredagTacorulle, laga med kött- eller vegofärs

BAKTIPS!
Crepes med karamelliserad banan

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply